תפקידן של המתכות האצילות בממירים קטליטיים

ממירים קטליטיים מסייעים בהפחתת רמת זיהום האוויר ברכב, כשהחל משנת 93 כל רכב בעל מנוע בנזין / דיזל מחויב על פי חוק בהתקנת ממיר קטליטי או מסנן חלקיקים. חלק מרכזי בממיר הינן מתכות אצילות אשר נוטלות חלק פעיל בתהליך. במאמר הבא נלמד על אופן הפעולה של מתכות אלה ומדוע הן כה נחשקות בקרב גנבי הממירים הקטליטיים.

סוגי מתכות בממירים קטליטיים:

ישנן 3 מתכות מרכזיות בממיר הקטליטיים – פלטינה, פלדיום ורודיום. קצת רקע כל מתכות אלה ועל הרבים והנרחבים שלהן בתעשית השונות:

פלדיום – מתאפיינת במוליכות חשמלית גבוהה ועמידות בפני קורוזיה, בנוסף לשימוש בתעשיית הרכב, משתמשים בה לעיצוב תכשיטים, בתעשייה הכימית וכן בענף האלקטרוניקה לשם ייצור קבלים ולכן היא נפוצה בסמארטפונים, טלוויזיות ומחשבים.

פלטינה – מתאפיינת בעמידה בפני קורוזיה וכן בפני טמפרטורות גבוהות במיוחד, נפוצה בענף תכשיטי היוקרה, אלקטרוניקה (למשל במכשירים ביו רפואיים), תעשייה כימית (ייצור חומרי נפץ. דשנים), כזרז המסייע לזיקוק נפט ואף בתחום הרפואה ( למשל כחומר המעכב חלוקת תאים בתרופות לטיפול בסרטן).

רודיום – גם למתכת זו קשיחות יוצאת דופן, החזרה גבוהה (Reflectance) ועמידות בפני קורוזיה. נפוצה בענף האקטרוניקה כחומר ציפוי עבור מחברים חשמליים, יישומי תעופה וחלל, אופטיקה ועוד.

מנגנון המרת הגזים הרעילים בממירים קטליטיים

מתכות אצילות אלה, אשר פועלות בטמפרטורות גבוהות, מסייעות בהמרת הגזים הרעילים לפליטות גז נקיות יותר מהרכב. המתכות לרוב בעלות ציפוי קרמי או מתכתי ויש להן מראה דמוי חלת דבש עם שטח פנים גדול, המאפשר מגע מירבי עם גזי הפליטה לשם פעולת המרה יעילה יותר.

מנגנון ההמרה כולל תגובה כימית של חמצון פחמן חד חמצני (CO) ופחמימנים (HC) לפחמן דו חמצני (CO2) ומים (H2O), המרת תחמוצות חנקן (NOx) לחנקן (N2) וחמצן (O2). שילוב של כל תהליכים אלו באמצעות המתכונות השונות יוצרות מנגנון יעיל שמפחית באופן משמעותי את זיהום האוויר ומקטין את הפגיעה באיכות הסביבה וכן את הסיכונים הבריאותיים הנלווים לחשיפה לגזים הרעילים.

מגיפת גניבת ממירים קטליטיים

זה החל עם פרוץ מגיפת הקורונה שהובילה למחסור ועליית ערך של המתכות אצילות שבממיר. במתכות אלה משתמשים למטרות שונות גם בתעשייה, ובעיקר בקרב רופאי שיניים ואורתודנטיים לשם מתן טיפולים אסתטיים. עקב כך, החלה מגיפה של גניבת הממירים כשהגנבים עם מכשור מתאים מפרקים בקלות ממירים מרכבים שונים, כאשר הם מתקדמים בעיקר בדגמי רכבים בהם הממיר נגיש יותר וקל יותר לפירוק וכן ממירים בהם אחוז המתכות האצילות הוא גבוה יותר, למשל ברכבים היברידיים.

מגיפת הגניבות הינה כלל עולמית כשגם בישראל בשנים האחרונות, קמו כנופיות של גנבים אשר "התלבשו" על ערים שונות בארץ, כגון: באר שבע, חיפה, בת ים, חולון וערים נוספות. הדברים הגיעו לכדי שכנופיה אחת יכולה לגנוב עשרות ממירים ביום, כשאת המתכות האלה הן מוכרות למגרשי גרוטאות או בשוק השחור כשהרווח שלהן יכול להגיע לרמה של עשרות ומאות אלפי שקלים.

כיצד שומרים על הממיר הקטליטי

מניעת גניבה של ממיר קטליטי היא משימה לא פשוטה, אך יש מספר פעולות שעשויות להקטין את הסיכוי לגניבה:

הימנעות מרכישת דגמי רכבים בהם דווחו על כמות גבוהה של גניבות ממירים, כגון: טויוטה קורולה, דגמי סובארו שונים ועוד. בייחוד בערים אשר קיימות בהן כנופיית גנבי ממירים וסובלות יותר מהתופעה.

שימוש במכשור מיגון: קיימים אמצעי הגנה כגון: כלוב שמתלבש על הממיר או לוחות מתכנת, אשר מקשות על הגנב (מאריך את זמן הפירוק מה שעשוי להרחיק את הגנב ולגרום לו לעבור לרכב אחר).

חניה – חניה של הרכב במקומות מוארים ומצולמים או חניונים ולא באזורים חשוכים ופתוחים "הקוראים" לגנב.

מצלמת רכב – שימוש במצלמות בפנים הרכב עשויות להרחיק חלק מהגנבים.

מאמרים נוספים בנושא:
072-3940729
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!